Práva klientů

Klient má právo, aby mu byly veškeré zdravotní služby poskytovány pouze na základě jeho svobodného a informovaného souhlasu.
 
Klient má právo, aby mu byly zdravotní služby poskytovány na náležité odborné úrovni, tzn. podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti.
 
Klient má právo být lékařem srozumitelně informován o svém aktuálním zdravotním stavu a plánovaných diagnostických a léčebných postupech včetně jejich přínosů, rizik, alternativ a cen zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění, a to vždy v  rozsahu, potřebném k rozhodování klienta o udělení či neudělení souhlasu s navrhovaným postupem péče.
 
Klient má právo na podrobné a srozumitelné vysvětlení v případě, že se lékař rozhodl k nestandardnímu postupu či experimentu. Písemný vědomý souhlas pacienta je podmínkou k zahájení neléčebného i léčebného výzkumu. Klient může od experimentu kdykoliv ustoupit, a to i bez uvedení důvodu, poté co byl lékařem poučen o případných zdravotních důsledcích takového rozhodnutí.
 
Klient má právo vzdát se podání informací o svém zdravotním stavu, popřípadě může určit osobu, které mají být informace o jeho zdravotním stavu podány.
 
Klient má právo svůj souhlas s poskytnutím zdravotních služeb odvolat. Odvolání souhlasu není účinné, pokud již bylo započato provádění zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života klienta.
 
Klient má v případě, že by se dostal do zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas či nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich provedení, právo tento souhlas či nesouhlas vyslovit předem, a to písemně v souladu se zákonnými postupy (dříve vyslovené přání). Zdravotnické zařízení bude brát na toto dříve vyslovené přání zřetel, pokud ho bude mít v době poskytování zdravotních služeb k dispozici.
 
Klient může učinit dříve vyslovené přání též při přijetí do péče nebo kdykoliv v průběhu poskytování zdravotních služeb. Pokud tak chce učinit je zdravotnický personál povinen mu být nápomocen.
 
Klient má právo při přijetí do péče určit osoby, které v případech, kdy pacient nebude moci s ohledem na svůj zdravotní stav vyslovit souhlas s poskytováním zdravotních služeb (nejde-li o zdravotní služby, které lze poskytnout bez souhlasu), mohou vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb za klienta.
 
Klient má právo odmítnout poskytnutí zdravotních služeb. Zdravotnický pracovník je povinen v tomto případě opakovaně informovat klienta o důsledcích a negativních dopadech tohoto rozhodnutí na jeho stav včetně možnosti těžkého poškození zdraví a ohrožení života a sepsat s klientem tzv. „Negativní revers“.
 
Klient má právo na ohleduplnou odbornou zdravotnickou péči, prováděnou kvalifikovanými pracovníky s porozuměním, úctou a respektem vůči potřebám klienta.
 
Klient má právo vyžadovat, aby v průběhu poskytování péče byly brány maximální ohledy na jeho soukromí a stud.
 
Klient má právo očekávat, že zdravotnické zařízení musí podle svých možností přiměřeným způsobem vyhovět jeho žádostem o poskytnutí péče v míře odpovídající povaze onemocnění. Je-li to nutné, může být klient předán jinému poskytovateli zdravotní péče, případně tam převezen poté, kdy mu bylo poskytnuto plné zdůvodnění a informace o nezbytnosti tohoto předání a ostatních alternativách, které přitom existují.
 
Klient má právo očekávat, že jeho léčba bude vedena s přiměřenou kontinuitou. Má právo vědět předem, kteří lékaři, v jakých ordinačních hodinách a na jakém místě jsou mu k dispozici.
 
V případě, že se nejedná o neodkladné poskytování zdravotní péče, má klient právo vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele péče, než který mu zdravotní služby poskytuje. 
 
Klient má právo znát jméno lékaře i dalších zdravotnických pracovníků, kteří ho ošetřují a jsou přítomny na poskytování zdravotní péče.
 
Klient má právo odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny.
 
Klient má právo na přítomnost osoby blízké, osoby určené pacientem nebo osoby poskytující duchovní péči, neohrožuje-li to jeho zdravotní stav a nejsou-li tím porušena práva ostatních klientů.
 
Klient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má právo při komunikaci používat dorozumívací prostředky dle vlastní volby. Využívá-li klient se smyslovým nebo tělesným postižením psa se speciálním výcvikem, má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost tohoto psa.
 
Klient má právo v přítomnosti osoby pověřené zdravotnickým zařízením nahlížet do své zdravotnické dokumentace, pořizovat si výpisy či kopie.
 
Klient může při přijetí do péče určit osoby, které mohou být informovány o jeho zdravotním stavu, a současně může určit, zda tyto osoby mohou nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené nebo do jiných zápisů vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu, pořizovat si výpisy nebo kopie těchto dokumentů.
 
Klient má právo zakázat poskytování informací o svém zdravotním stavu kterékoliv osobě. Veškerá tato pověření či zákazy může pacient kdykoliv změnit.
 
Klient má právo očekávat, že veškeré zprávy a záznamy, týkající se jeho léčby, jsou považovány za důvěrné, a to i v případě počítačového zpracování.
 
Klient má v závěru života právo na citlivou péči všech zdravotnických pracovníků, kteří jsou povinni respektovat jeho přání, pokud tato nejsou v rozporu s platnými zákony.
 
Klient má právo podat písemnou nebo ústní stížnost proti postupu při poskytování zdravotních služeb nebo při činnostech souvisejících se zdravotními službami. Zaměstnanci zdravotnického zařízení jsou povinni poskytnout stěžovateli informace o možnostech podání stížnosti.

 
Celkový počet článků: 0


    Kontakt

    AK Medipraktik, s.r.o.,
    Ambulance všeobecného praktického lékaře pro dospělé,
    sídlo ul. Rydultowská 1390,
    735 14 Orlová-Lutyně

    Telefon: +420 776 05 22 84
    E-mail:info@annakortova.cz
    IČ: 06522556, IČZ: 87286000, IČP:87286001

    Více infromací

    O naší ordinaci

    Ordinaci praktického lékaře v Orlové najdete v přízemí obytného domu (bývalý hotelový dům Doubravan). Více informací najdete zde.